Hoge telefoonrekening ontvangen (deel 2)

Een onverklarbare hoge telefoonrekening ontvangen? Lees hier hoe criminelen dit kunnen doen.

Via mijn internet artikelen ontvang ik zo nu en dan vragen om advies. Meestal kan ik de vraag in een of twee mailtjes afhandelen. Zo kreeg ik ook een vraag van een bezoeker over spyware. Deze persoon was door Tele2 gevraagd om zijn openstaande rekening te gaan betalen omdat hij voor ruim 800 euro had verbeld. Normaal verbelde hij voor zo'n 8 euro in de maand. In eerste instantie gingen de gedachten uit naar spyware. Dit zijn vervelende programma's die via een telefoonmodem kunnen gaan internetten, ondanks dat u ADSL of Kabel heeft. Zorg er dan ook altijd voor dat als u breedband internet heeft, dat u geen telefoonkabel meer in uw modem heeft zitten. In het geval van de vraagsteller bleek hij niet over een werkende telefoonmodem te beschikken en zat er geen telefoonkabel in zijn computer. Wat was er dan aan de hand?

Bepalen of het probleem computergerelateerd is

Na het uitvoeren van de nodige anti-spyware en anti-virus programma's, werd er wel wat gevonden, maar niets dat voor een hoge telefoonrekening kon zorgen.

Ook ontving de vraagsteller gekke telefoontjes in de trant van; "er zijn nog tien wachtende voor u." Op dat moment was het mij duidelijk dat het probleem niet door zijn computer veroorzaakt werd, maar dat er een derde in het spel was. Inmiddels had de vraagsteller alle betaalnummers laten blokkeren, wat zeker aan te raden is op het moment dat er gekke dingen met de telefoon gebeuren. Op mijn vraag of er onlangs iemand in zijn woning toegang heeft gehad en dat er in de meterkast iets was veranderd, werd er een ontkennend antwoord gegeven. De vraagsteller woont verder alleen zodat een derde persoon niet in eigen kring gezocht moest worden. Ook alle telefoonkabels in het huis waren in orde, net als het niet hebben van een DECT (draadloze) telefoon. De vraagsteller heeft ADSL, waardoor het aftappen van de lijn voor de telefoonsplitter een stuk ingewikkelder maakt dan een gewone telefoonlijn.

Inmiddels had de vraagsteller een lijst met veelvuldig gebelde telefoonnummers van Tele2 ontvangen en niet verbazend kwamen daar een hele hoop 0900 nummers op voor. Dankzij de Opta is het mogelijk om de eigenaar van een 0900 nummer te achterhalen. Vandaar uit (met Google) bleek dat het om een bedrijf ging dat geld incasseerde voor online goksites. Gezien het belgedrag had de vraagsteller te maken met een gokverslaafde. De "telefoongesprekken" duurde telkens 10 seconden, iets wat op een redelijk automatisch proces duidt. Geld overmaken is zo'n proces. Wellicht zult u nu denken, maar als ik geld overmaak dan gaat dat van mijn bankrekening naar een andere bankrekening. Een derde persoon heeft daar mijn telefoonlijn toch niet voor nodig? Klopt, maar dit soort betaling gaat via de telefoonaanbieder en deze verrekent het via uw telefoonrekening. Het gaat om kleine bedragen van rond een euro, maar als iemand dat een aantal dagen non stop elke minuut doet, dan gaat het wel heel erg hard. Vooral als er ook nog gebruik wordt gemaakt van meerdere pc's met automatische scripts die online gokken en scripts die automatisch betalingen verrichten, dan loopt de rekening erg hard op.

Ik vroeg of de persoon in een flat woonde en dat was het geval. Zelf ben ik wel bekend met flats en het "fijne" van veel flats is dat veel bekabeling van onder naar boven door alle meterkasten gelegd worden. Het is daarom een koud kunstje als je op de een na bovenste verdieping woont om bijvoorbeeld de telefoonkabels van de bovenburen te achterhalen. Daar is dan redelijk eenvoudig een splitsing op te maken en er kan "gratis" gebeld worden. Voorwaarde is wel dat het een analoge lijn moet zijn en er moet geen ADSL op de lijn zitten. Nogmaals de vraagsteller heeft ADSL en daardoor was dit uit te sluiten, althans dat dacht ik. Het enige wat ik nog kon bedenken was dat het er in de centrale de nodige aanpassingen waren uitgevoerd. Ik was inmiddels wel overtuigd van de oprechtheid van de vraagsteller, dat het probleem niet door hem zelf was veroorzaakt. Daarbij kwam ook het verhaal van zijn buurman, die ook een onverklaarbare hoge telefoonrekening had ontvangen van de KPN. De KPN had de rekening tot 200 euro laten oplopen i.p.v. ruim 800 euro zoals Tele2 dat had gedaan.

Uit het nummer overzicht bleek dat het om dezelfde telefoonnummers ging en het was al snel duidelijk dat het om dezelfde dader(s) moest gaan.

De politie was ondertussen ingelicht en na veel discussie hebben ze de zaak serieus genomen. En met goed gevolg. De centrale meterkast bleek te zijn opengebroken en er was met de telefoonlijnen gesjoemeld. Dit werd door de ter plekke zijnde KPN-er bevestigd.

Met behulp van de gebelde telefoonnummers was een naam te achterhalen.

De KPN heeft meteen de rekening van de buurman kwijtgescholden. De verwachting is dat Tele2 hetzelfde zal doen. Beide rekeningen zullen bij de dader neergelegd worden.

Moraal van het verhaal

Zorg voor de volgende zaken:

  1. wees altijd voorzichtig met wat u op het internet doet.
  2. maak gebruik van gratis anti-spyware tools.
  3. maak gebruik van anti-virus programma's.
  4. indien u geen gebruik maakt van een telefoonmodem, haal de telefoonkabel uit de computer.
  5. voer regelmatig een anti-spyware scan uit.
  6. maak gebruik van minimaal een software firewall

Indien u een hoge telefoonrekening ontvangt of u wordt gebeld dat u voor erg veel verbeld heeft:

  1. laat meteen alle betaalnummers, 06 nummers en bellen naar het buitenland blokkeren
  2. vraag een telefoonnummerlijst van gebelde nummers met de datum en de tijdstippen op
  3. vraag of u buren ook opeens een hoge telefoonrekening hebben (vooral bij appartementen)
  4. controleer de bedrading vanaf de meterkast tot aan de telefoon (alle kabels die afsplitsen zijn verdacht)
  5. controleer de gebelde nummers, u kunt dit door andere bij de Opta doen of via een zoekopnummer dienst
  6. controleer de datum en tijdstippen van de gebelde nummers. Was u of iemand anders thuis?
  7. als u het niet kan zijn geweest, doe dan altijd aangifte bij de politie aan de hand van de door u gevonden informatie.

Verwijs desnoods naar dit artikel om bij de politie aan te dringen op een onderzoek. De vraagsteller geeft aan dat hij behoorlijk wat overredingskracht moeten gebruiken om bij de politie zijn zaak serieus te laten nemen.

Ik wens iedereen die hiermee te maken krijgt veel succes en sterkte. Laat u niet afschepen door de telefoonmaatschappijen en door de politie als u zeker weet dat u of andere gezinsleden de nummers niet hebben gebeld. Veel online goksites hebben te kennen gegeven er mee te zullen stoppen omdat zij in strijd met de Nederlandse wet handelen. Helaas is dit een zeer beperkte visie om het probleem op te lossen. Internet is wereldwijd en het hier verbieden zal wel invloed hebben, maar niemand zal u verbieden om in Belgie of de VS te gaan gokken. Dit is zal nog een groot probleem gaan worden, maar het gaat te ver om dit hier te behandelen.

Hier kunt u links vinden naar andere data herstel bronnen.