Ongewenste premium sms-jes van operator 6363 en 4747

Begin juli 2008 werd ik voor het eerst lastig gevallen met een sms-je van operator 6363. Het sms-je bevatte een operatorlogo. Het sms-je kwam even op een druk moment en ik heb op dat moment weinig andacht aan het sms-je besteed. Het sms-je was een operatorlogo met de tekst CHUCK. Verder stond er niets bij. Niet hoe ik me moest afmelden, en of het mij geld kostte. Eind juli kreeg ik weer een sms-je van operator 6363 en wederom was het een raar operatorlogo met weer geen informatie dat het mij geld kostte en hoe ik mij kon afmelden. Volgens de SMS gedragscode moet me dit gemeld worden in het sms-je. Vanaf dat moment ben ik meer na gaan denken en zocht ik op het internet wie operator 6363 was. Tijdens die zoektocht vond ik meteen een draad op het smsafmeldforum. Er schijnen meer mensen te zijn die ongewenste sms-jes krijgen. De kosten per sms-je is rond 1 euro, wellicht lijkt het weinig maar reken maar eens uit dat als u per week 1 sms-je van 1 operator ontvangt is dat toch minimaal 4 euro per maand, voor een ongewenste dienst.

Ik schrijf hier expliciet per operator, want niet lang daarna meldde zich operator 4747 zich ook al. Reken maar uit dat als er meer operators dit truukje gaan overnemen dan kan het zo in de tientallen euro's per maand gaan lopen.

Plaatje geen premium SMS-jes meer.

Wie zijn operators 6363 en 4747?

Volgens de website SMSgedragscode is operator 6363 het bedrijf Abor Creative C.V. en het telefoonnummer is 0765978276. Het bedijf is gevestigd in Zundert aan de Hofdreef 28B. Operator 4747 is van Abor Creative en is gevestigd in Amsterdam aan de Hoogoorddreef 9.

Begint er bij u al een lampje te branden? Bij mij wel. Operator 4747 geeft de mogelijkheid om uw klachten bij ze in te dienen. Ze geven zelfs geld terug als u al uw gegevens even aan ze geeft. Nu kunt u dat gaan doen, echter ik ben van mening dat het bedrijf toch al niet te vertrouwen is en dat elke vorm van contact met dit bedrijf voor hen aanleiding is om mij nog meer "services" aan te gaan bieden. Nogmaals ik heb er niet om gevraagd en mocht er een fout aan hun zijde zijn, dan mag de OPTA hier wel beter op toezien. Operator 6363 heeft niet eens alle gegevens openbaar gemaakt op de SMSgedragscode website en wat er staat is niet eens volledig. De website www.abor kan niet eens bestaan (er mist een toplevel domein zoals .nl of .com). Wat dat betreft is de controle door SMSgedragscode onvoldoende en heb je er als gedupeerde niet heel veel aan. Gelukkig geeft SIDN veel meer informatie over het domein sms4747.nl.

Hoe werkt het om u voor een premium smsdienst aan te melden?

Volgens de website sms4747.nl meldt u zich aan door een sms-je naar een bepaalt nummer te sturen, vervolgens krijgt u een bevestigings sms-je waarop u weer moet reageren. Klinkt redelijk en u moet bewust deze handelingen doen. Wat dat betreft is het heel erg duidelijk. Echter ik kan u melden dat ik beide handelingen niet verricht heb en ik heb nooit een bevestigings sms-je van ze ontvangen waarin mij verteld wordt dat ik me heb aangemeld voor een betaalde operatorlogo dienst. En zeker niet hoe ik me moet afmelden.

Hoe kan ik me afmelden?

Op de website SMSgedragscode kunt u lezen hoe u zich kunt afmelden voor deze dienst. Nu zijn er een aantal mensen geweest die dit hebben gedaan en het volgende melden:

  1. voor een dienst bij operator 6363 afgemeld, operator 4747 zet de dienst weer voort;
  2. kosten voor het afmelden is ruim 1 euro!

Daarom stel ik het volgende voor:

  1. blokkeer preventief alle premium smsdiensten via uw telefoonprovider;
  2. of geef uw mobiele telefoonnummer door bij de dienst SMSDIENSTENFILTER om uw nummer van elke betaal sms dienst te blokkeren. Dit kost eenmalig €0,25.

Blokkering van premium diensten kunt u bij uw provider aanvragen. Voor Telfort nummers doet u dat door een sms met STOP naar nummer 255 te sturen. Dit is niet op de Telfort website te vinden. Op de website van KPN is het ook niet te vinden, maar de klantenservice kan u daarbij helpen.

  1. Telfort: sms STOP naar nummer 255;
  2. HI: sms STOP naar nummer 255;
  3. Orange: alleen per operator mogelijk voor een blokkade, gebruik daarom SMSDIENSTENFILTER
  4. Vodafone: alleen per operator mogelijk voor een blokkade, gebruik daarom SMSDIENSTENFILTER
  5. T-mobile: alleen per operator mogelijk voor een blokkade, gebruik daarom SMSDIENSTENFILTER
  6. Tele2: alleen per operator mogelijk voor een blokkade, gebruik daarom SMSDIENSTENFILTER

Indien u van mening bent dat u een slachtoffer bent, dien dan een klacht in bij de volgende instanties:

  1. www.stichtingdeombudsman.nl
  2. www.trosradar.nl
  3. www.consumentenweb.nl/artikel.php?id=96_
  4. www.smsafzeggen.nl

De LOGO "dienst"

De operatorlogo's die worden verstuurd slaan absoluut nergens op. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand de operatorlogo's wil hebben. Ze zijn lelijk en de teksten zijn ronduit belachelijk. Trap er niet in en besteed uw geld aan iets wat het geld wel waard is. Hoe de kwaliteit van de andere diensten van dit bedrijf zijn, kan ik niet zeggen, maar ik verwacht er in ieder geval erg weinig van. Voorkom teleurstellingen en waarschijnlijk financiele schade en laat dit bedrijf links liggen.

Aanbevelingen

  1. Alle telefoonproviders moeten standaard alle premium diensten blokkeren. Laat de klant zelf de blokkade per premium service opheffen;
  2. De OPTA moet eisen dat serviceproviders van al hun klanten de bevestigings SMS kunnen overleggen;
  3. De OPTA moet controleren dat de serviceproviders altijd netjes zich houden aan de gedragscode;
  4. U als mobiele beller moet zich ervan bewust zijn, dat misbruik met uw nummer mogelijk is. Laat bijvoorbeeld voor uw kinderen preventief deze diensten blokkeren;
  5. Telefoonproviders moeten online realtime sms- en belverbruik voor hun klantenbeschikbaar maken, hierdoor kan misbruik sneller en met minder moeite hersteld worden.

Kortom er mag nog wel het een en ander veranderen. Voor nu is het zaak dat u uw zelf en uw naasten zich tegen dit type misbruik gaat beschermen. Vraag bij uw telefoonprovider of ze uw nummer kunnen blokkeren voor alle premium sms diensten. Mochten ze dit niet kunnen of willen doen, maak dan gebruik van de SMSDIENSTENFILTER dienst. Doe het zo snel mogelijk, want voordat u het weet bent u het volgende slachtoffer.